BLOGI

Miten Hallituspartnerit Helsinki voi auttaa pk-yrityksiä menestymään?

Miten Hallituspartnerit Helsinki voi auttaa pk-yrityksiä menestymään? 100 partneria! Kymmenien vuosien kokemus johtotehtävistä ja yrityselämästä sekä kiinnostus auttaa osaamisellaan pk-yrityksiä. Vähintään 30 toimialaa – mm. rahoitus, kulttuuri, matkailu, media, kauppa kaikissa muodoissaan, terveydenhoito, kuljetus- ja logistiikka, tietoliikenne, elektroniikka-, elintarvike-, metsä-, rakennus-, meri- ja muu teollisuus, koulutus ja julkishallinto sekä kymmeniä erikoisosaamisalueita, joista esimerkkinä muutosjohtaminen, yritysjärjestelyt, lean, prosessijohtaminen, coaching, henkilöstöjohtaminen, kansainvälistäminen, asiakaskokemus, markkinointi, viestintä ja brändi sekä digitaalisaatio. Tätä kaikkea on Hallituspartnerit Helsinki, jonka toiminnan tarkoitus on edistää pk-yritysten kilpailukykyä vahvistamalla ammattimaista hallitustyöskentelyä. Miksi pk-yrityksen kannattaa panostaa hallitustyön kehittämiseen? Yrittäjä osaa oman liiketoimintansa ja paljon, mutta yrityksen elinkaaren eri vaiheissa eteen…

Markkinointiosaamista hallituksiin – miksi?

Markkinointiosaamista hallituksiin – miksi? Hallituspartnerit Helsinki ry:n jäsen Nina Markkanen perustelee syitä kansantalouden, yritysten kasvustrategian ja tulosten kautta. Yritysten hallituksissa on markkinoinnin ammattilaisia kuitenkin vielä valitettavan vähän. Keskuskauppakamarin mukaan v. 2016 heitä oli n. 3 % vastanneista (sisältäen myös myynnin johdon). Nina Markkasen mukaan tämä viittaa siihen ettei markkinoinnin tehtävä- ja vastuukenttää sekä strategista roolia liiketoiminnan kehittämisessä ja arvon kasvattamisessa aina täysin ymmärretä – varsinkaan pk-yrityksissä. Suomen valtiokin on herännyt huomaamaan markkinoinnin tärkeyden Suomen bruttokansantuote on kehittynyt viimeisen vuosikymmenen aikana monia muita maita esim. Ruotsia, Saksaa ja Usa:ta huomattavasti heikommin. Bruttokansantuotteen kasvattamisen ja siihen liityvän yritysten kansainvälistymis-haasteiden tiimoilta myös Valtiontalouden…

Miksi hallitusten pitäisi olla kiinnostuneita whistle blowingista?

Miksi hallitusten pitäisi olla kiinnostuneita whistle blowingista? Organisaatioissa tapahtuvien väärinkäytösten anonyymin raportoinnin mahdollistavat whistle blowing -kanavat ovat isosti tapetilla. Myös sosiaalinen media tuo keskusteluun paineita: mahdolliset väärinkäytösten epäilyt ovat nopeasti kaikkien tiedossa, ja keskusteluun pitää osata reagoida nopeasti. Lähihistoriasta löytyy useita esimerkkejä aina Danske Bankin rahanpesuepäilyistä #metoo skandaaleihin. Miksi myös osakeyhtiöiden yritysten hallitusten tulisi olla asiasta kiinnostuneita? Yritys on hallituksen vastuulla Suomen osakeyhtiölain mukaan yhtiön hallitus on vastuussa yrityksestä. Jokaisen hallituksen agendalla pitäisi olla toimitusjohtajan valinnan ja erottamisen lisäksi hyvän hallintotavan varmistaminen ja strategian vahvistaminen. Strategiaan kuuluu riskien tunnistaminen ja niihin varautuminen. Mainekuprujen ja eettisten riskien todennäköisyys ja niiden paljastuminen…

Vakuutuksia kannattaa ajatella osana riskitietoista liikkeenjohtamista ja vakuutusyhtiöissä on eroja

Vakuutuksia kannattaa ajatella osana riskitietoista liikkeenjohtamista ja vakuutusyhtiöissä on eroja Vakuutukset ja etenkin niiden kilpailutus on must-win-battle. Hoidettava on, mutta organisaatiossa ei ole osaamista eikä oikein resurssejakaan. Ja koko ajan miettii, että maksaako oikeaa hintaa ja etenkin onko oikein vakuutettu. Näin Jari Vahtola Pro Patio Oy ja Olli Vähänen IdHair Finland Oy kiteyttävät miten pk-yrityksissä ajatellaan. Itse asiassa sama huoli on vakuutusyhtiössä, toteavat Iippo Suutarinen ja Anna Westerholm, Fennia Yrityspalvelut ja Teemu Vuontela, Henki-Fennia. Vakuutuksia pidetään liian usein pakkopullana. Tyydytään siihen, mikä on lakisääteistä, eikä vakuutuskauden aikana tapahtuvista liiketoiminnan kannalta olennaisista muutoksista – henkilöstössä, autoissa, koneissa, varastoissa tai rahoitusmuutoksissa –…